شوینده های دوستدار محیط زیست

شوینده های دوستدار محیط زیست

در سال‌های اخیر محدودیت آب در مناطق خشک،محققان را مجبور به بررسی كردن منابع ديگر آب براي آبياري نموده است. آب خاکستری، آب استفاده شده ایست که بر خلاف آب سیاه (فاضلاب توالت) به راحتی قابل بازیافت و استفاده مجدد است.
پساب سینک،حمام و ماشین ظرفشویی که حاوی شوینده ها هستند، آب های خاکستری اند که پس از طی مراحل کوتاه و ساده قابل استفاده در آبیاری باغات می باشند. شوینده ها موادی هستند که ذرات چرک و چربی را از اجسام مختلف، می زدایند. شوینده هایی که اغلب مورد استفاده ی مردم قرار می گیرند، حاوی ترکیبات فسفرداری هستند که با تصفیه از بین نمی روند و با افزایش تدریجی غلظتشان در آب خطراتی را برای محیط زیست و موجودات زنده به همراه دارند. در نتیجه، امروزه استفاده از شوینده های سازگار با محیط زیست (سبز) مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برای مقایسه ی تفاوت پساب شوینده های معمولی با شوینده های سبز آزمایشی طراحی شد که رشد گیاه را پس از آبیاری با آب معمولی، آب حاوی شوینده معمولی، آب حاوی شوینده سنتی ساخته شده در آزمایشگاه و همچنین آب با شوینده سبز مورد بررسی قرار گرفت و مشاهده شد که پساب حاوی شوینده سبز برای رشد گیاه و آبیاری محصولات کشاورزی مناسب تر از بقیه می باشد. در این پروزه هدف ساخت شوینده ای سازگار با محیط زیست ( سبز) ، مقایسه آن با شوینده های معمولی و بررسی تأثیر آن بر روی اکوسیستم به وسیله آزمایش آن بر روی گیاهان است . ابتدا درباره شوینده های سبز و نحوه ساخت آنها،شوینده های معمولی،ترکیبات مضرّ‎‎ آن ها ، تأثیر آن ها بر روی محیط زیست و نقشی که در شوینده دارند تحقیق شد و برای تهیه شوینده سبز از روغن های گیاهی و پتاس (KOH) استفاده ، و بنا به نقشی که ترکیبات مضر در شوینده های معمولی ایفا می کنند ،ترکیباتی سازگار با محیط زیست جایگزین آنها شد.

مقدمه
شوینده ها، موادی هستند که ذرات چرک و چربی را از اجسام مختلف می زدایند. در حال حاضر شوینده های معمولی موجود در بازار ،حاوی ترکیبات مضرّی هستند که تأثیر زیان آوری بر روی اکوسیستم آبی می گذارند و زندگی آبزیان ، گیاهان و انسان ها را به خطر می اندازند.امروزه محیط زیست انسان توسط خطرات زیادی تهدید می شود و بخشی از این خطرات ناشی از ترکیبات مضر موجود در مواد شوینده ایست که روزانه در سطح وسیعی از آن ها استفاده می شود.هدف از این پروژه کاهش آسیب های وارده به محیط زیست از طریق ساخت شوینده سبز و رواج فرهنگ استفاده از آن در جامعه است.در این پزوهش فرض بر این است که در ترکیبات مواد شوینده های سبز هیچ ماده ناسازگار با محیط زیست، وجود ندارد.بدیهی است که عدم دقت پژوهشگران در ترکیب نمودن میزان درست مواد تشکیل دهنده ممکن است این پژوهش را نامعتبر سازد.

اطلاعات زمینه‌ای
مزایای مورد انتظار از محصول این پژوهش : بهبود حفاظت ،ایمنی و سلامت انسان هاو محیط زیست تقویت همکاری های بین المللی در زمینه علوم سبز دست یابی به فناوری های سازگار با محیط زیست صرفه جویی قابل توجه در مصرف منابع آب و انرژی بی ضرر بودن شوینده های سبز به دلیل عدم وجود مواد سمی تجزیه پذیری و قابل بازگشت بودن مواد آن ها در طبیعت و…

طرح پژوهش
ابتدا در مورد مواد تشکیل دهنده شوینده های معمولی ، ویژگی های شیمیایی آن ها ،آسیب هایی که به محیط زیست وارد می کنند و مواد تشکیل دهنده ای ای که باعث وارد شدن این آسیب ها به طبیعت می شوند تحقیق شد و پس از بررسی های به عمل آمده صابون مایع(مایع دستشویی) به عنوان موضوع و محصول پروژه انتخاب گردید.سپس در مورد طرز ساخت شوینده های سبز، علت اثر پاک کنندگی در مواد شوینده و نقشی که مواد مضر در شوینده های معمولی ایفا می کنند بررسی هایی صورت گرفت و موادی دارای همان نقش اما سازگار با محیط زیست مانند روغن های گیاهی(روغن زیتون ،روغن نارگیل و …) جایگزین آنهاشدند واین مواد طی واکنشی با پتاس (KOH) خاصیت پاک کنندگی پیدا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *